Μάχη με τον πληθωρισμό σε τέσσερα μέτωπα – Τι φοβάται και σε τι ελπίζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη

Ο πληθωρισμός αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της οικονομίας και όλες οι προσπάθειες επικεντρώνονται στην αποκλιμάκωσή του. Στην κυβέρνηση στηρίζουν τον σχεδιασμό τους σε τρεις βασικούς άξονες

ποτελεί κοινό μυστικό ότι η νέα έκρηξη της ακρίβειας μάλλον εξέπληξε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνηση που ανέμενε έστω και μικρή αποκλιμάκωση. Οι παράγοντες της αρνητικής αυτής εξέλιξης είναι τόσο εσωτερικοί όσο και εξωτερικοί.

Στους εξωγενείς συγκαταλέγονται η έκρηξη τιμών στο φυσικό αέριο και στους ενδογενείς η διάχυση της ακρίβειας στα βασικά αγαθά και ειδικά σε αυτά των σούπερ μάρκετ.

Η τελευταία εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα να σημάνει κόκκινος συναγερμός στο υπουργείο Ανάπτυξης, με τον υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη να αναλαμβάνει μία σειρά από πρωτοβουλίες ευελπιστώντας να δούμε θετικά αποτελέσματα από τον επόμενο μήνα.

Παράλληλα, έντονη ανησυχία επικρατεί στο οικονομικό επιτελείο από την ξέφρενη πορεία των τιμών στα καύσιμα. Ειδικά στο diesel κίνησης η κατάσταση δείχνει να ξεφεύγει και βρίσκεται η τιμή του σε ιστορικά υψηλά και κατά πολύ υψηλότερα από την τιμή της βενζίνης.

Επιστρέφει η επιδότηση στο diesel κίνησης 

Ως εκ τούτου στην κυβέρνηση φαίνεται ότι έχουν λάβει τις αποφάσεις τους και από τον επόμενο μήνα, εφόσον δεν υπάρξει κάποια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη στο μέτωπο των τιμών, θα επιστρέψει η επιδότηση που σταμάτησε στις 30 Σεπτεμβρίου και πιθανό μάλιστα να είναι υψηλότερη από αυτή των 15 λεπτών που υπήρχε.

Τέσσερις είναι οι άξονες στους οποίους θα δοθεί η «μάχη» συγκράτησης των τιμών:

  1. Στην αλυσίδα των αγαθών που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Εκτός από το «καλάθι του νοικοκυριού» που συστήνουν οι επιχειρήσεις και αναμένεται να φέρει κάποια αποτελέσματα, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ξεκινήσει σειρά επαφών με την βιομηχανία και τους χονδρέμπορους έτσι ώστε να φρενάρουν οι ανατιμήσεις. Η βασική θέση του υπουργείου είναι να πάρουν και οι επιχειρήσεις ένα μέρος του αυξημένου κόστους, περιορίζοντας όχι τόσο το ποσοστιαίο κέρδος, όσο το κέρδος σε απόλυτους αριθμούς.
  2. Ο δεύτερος άξονας αφορά εντατικοποίηση ελέγχων με τη χρήση όλων των εργαλείων που έχει στα χέρια του το κράτος, κατά της αισχροκέρδειας και των περιθωρίων κέρδους. Να σημειωθεί ότι υπάρχει ενεργή η ρύθμιση για μία σειρά προϊόντων που απαγορεύει να υπάρχει υψηλότερο κέρδος, από ότι τον Σεπτέμβριο του 2021.
  3. Στήριξη του αγροτικού τομέα, με σειρά παρεμβάσεων προκειμένου, να μην μεταφέρουν στο σύνολό τους τις ανατιμήσεις που προκύπτουν, λόγω του αυξημένου κόστους.
  4. Παρέμβαση στην αγορά των καυσίμων, μέσα αφενός από τις επιδοτήσεις στην θέρμανσης, αλλά και στην εκτιμώμενη επιστροφή της επιδότησης στο diesel κίνησης. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι θα φρενάρει η επιβάρυνση στις επιχειρήσεις από το κόστος μεταφορών και έτσι θα μπορέσουν αυτό να το αποτυπώσουν στις τιμές των αγαθών.

Μέσα σε όλο αυτό τον ορυμαγδό των αρνητικών εξελίξεων ήρθε και η δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη από την Κρήτη, ότι τελικά μπορεί ο χειμώνας να μην είναι τόσο δύσκολος όσο φαίνεται.

Υποβολή απάντησης

Palavos.gr

0